czy węglowodany tuczą

Według badań naukowych każda zdrowa dieta, która ma zapewnić wystarczająca ilość energii do poprawnego funkcjonowania naszego organizmu powinna składać się z 60% węglowodanów. Żeby dieta była skuteczna musisz się dowiedzieć jakie węglowodany możesz umieścić w swoim jadłospisie a jakie unikać. Przeczytaj poniższy artykuł, a przestaniesz unikać jedzenia kryjącego się pod kaloryczną nazwą: węglowodany. Sprawdź czy węglowodany tuczą oraz które można bezkarnie spożywać.

Węglowodany to związki chemiczne składające się z cząsteczek węgla wodoru i tlenu.

Wyróżniamy dwa rodzaje węglowodanów: proste i złożone.

Węglowodany proste to po prostu cukry proste złożone z jednej cząsteczki cukru. Są nimi glukoza, fruktoza, laktoza, ksyloza, arabinoza, ryboza. W swojej diecie musisz uważać na ilość spożywanych węglowodanów prostych, przez swoją budowę są one szybko trawione przez nas organizm, a zatem też szybko odkładają się w naszym ciele w postaci tłuszczu co w efekcie prowadzi do nadwagi.

Czy węglowodany tuczą?

Węglowodany proste

Produkty żywieniowe jakie możemy zaliczyć do węglowodanów prostych to:

  • słodkie napoje gazowane
  • słodycze
  • pieczywo pszenne
  • makaron pszenny
  • produkty mleczne
  • owoce.

Zgodnie z zaleceniami WHO (Światowej Organizacji Zdrowia) dzienne zapotrzebowanie na cukry proste nie powinno przekroczyć 10% dziennie spożywanych kalorii, w przeciwnym przypadku będą odkładać się w naszym organizmie w postaci tłuszczu.

Węglowodany złożone

Węglowodany złożone są to produkty, które dadzą nam właściwą energię na cały dzień. Są one o wiele wolniej trawione od węglowodanów prostych przez co nie odkładają się w  postaci tkanki tłuszczowej. Dodatkowo nie powodują tak zwanych skoków insulinowych, przez co po zjedzonym posiłku czujesz się najedzony i nie odczuwasz potrzeby zjedzenie przekąski przed następnym posiłkiem.

Węglowodany złożone powinny stanowić trzon każdej diety, jeżeli postanowiłeś/aś je  odstawić  musisz liczyć się z efektem jojo.

Czy węglowodany tuczą? Sprawdź które wcale nie tuczą!

Pieczywo razowe

Chleb razowy z mąki żytniej zawiera duże ilości błonnika i białka, ponieważ przez te dwa składniki odżywcze nasz organizm czuje się najedzony i nie jesteśmy skłonni do podjadania między posiłkami.

Owoce

Chociaż należą do cukrów prostych można ich zaliczyć do produktów, które nie tuczą. Owoce są bogate w witaminy, w błonnik i są lekkostrawne dla naszego organizmu. Niestety oprócz zawartości błonnika i witamin owoce zawierają też cukier fruktozę, która niestety ale w dużych ilościach też będzie tuczyć. Więc zaleca się jeść owoce z głową i nie przesadzać ilościami.

Warzywa

Zawierają dużo błonnika, przeciwutleniaczy, witamin, praktycznie nie zawierają tłuszczu i kalorii, dlatego to wszystko stawia je jako trzon każdego jadłospisu.

Orzechy

Według badań osoby spożywające orzechy są szczuplejsze od osób ich nie jedzących. Orzechy stanowią idealną przekąskę, zawierają dużo białka i błonnika przez co czujemy się po nich najedzeni przez dłuższy czas. Tak jak w przypadku owoców, orzechy musisz spożywać z umiarem, posiadają w sobie duże ilości tłuszczu i w większych ilościach mogą powodować odkładanie się tłuszczu.

Płatki owsiane

Węglowodany zawarte w płatkach owsianych trawione są przez nasz organizm bardzo powoli. Posiadają też bardzo niski indeks glikemiczny dlatego po ich zjedzeniu nie ma się ochoty na podjadanie do następnego posiłku. To wszystko stawia je na czele posiłków idealnych na śniadanie dla osoby będącej na diecie.