Witamina D jest ważna w profilaktyce osteoporozy i krzywicy. Dodatkowo zapobiega rozwojowi układu krążenia, cukrzycy oraz raka. Witamina D wspomaga również odchudzanie i przyśpiesza przemianę materii. Sprawdź w poście jakie inne właściwości ma witamina D oraz jak ją brać, by działała najskuteczniej.

Witamina D to grupa związków chemicznych, które są rozpuszczalne w tłuszczach. Nie są wydalane z organizmu z moczem, tylko magazynowane w tłuszczu i wątrobie. Stałe przyjmowanie witaminy D3 wzmacnia kości i redukuje ryzyko złamań nawet o 40%.

Mocne kości i zęby – wspomaga wchłanianie wapnia i fosforu, czyli pierwiastków, które są niezbędne do funkcjonowania układu kostnego i zdrowych zębów. Niedobór witaminy D zaburza wchłanianie tych pierwiastków, co powoduje wydzielanie parathormonu przez przytarczyce, a konsekwencją tego jest demineralizacja kości i choroby układu kostnego.

Zapobieganie nowotworom – witamina D może zapobiegać rozwojowi m. in. sutka, jajnika, jelita grubego, prostaty oraz czerniaka. Witamina D może hamować namnażanie się komórek nowotworowych oraz naczyń, które pozwalają na rozwój guza. Może przyśpieszać niszczenie komórek rakowych. Pochodne witaminy D są stosowane w leczeniu niektórych typów nowotworów. Witamina D prawdopodobnie zwiększa efektywność stosowanej chemioterapii.

Zapobieganie nadciśnieniu i chorobom serca – w połączeniu z wapniem zmniejsza ryzyko powstawania nadciśnienia tętniczego oraz pomaga utrzymać odpowiednie stężenie cholesterolu HDL dzięki czemu zapobiega powstawaniu chorób serca w tym zawałom i udarom.

Zapobieganie cukrzycy – działa stymulująco prawidłowe stężenie glukozy dzięki stymulacji wydzielania insuliny. Zapobiega rozwojowi cukrzycy typu 2.

Zapobieganie przeziębieniu – wpływa na układ immunologiczny, który jest odpowiedzialny za zwalczanie infekcji organizmu.

Zapobieganie depresji – odpowiedni poziom witaminy D znacznie zmniejsza możliwość zachorowania na Alzheimera, depresje oraz stwardnienie rozsiane.

Środek na odchudzanie – badania wykazują, że u osób, których poziom witaminy D jest prawidłowy szybciej spalą tkankę tłuszczową, niż osoby, które mają niedobór witaminy D.

Źródła witaminy D w pokarmach

  • ryby morskie
  • jajka
  • oleje roślinne
  • wątróbka
  • produkty mleczne
  • pełnotłuste mleko

Suplementacja witaminy D

W okresie jesienno – zimowym, ale również w przypadku niedoboru witaminy D należy suplementować witaminę D w postaci tabletek. Organizm wytwarza samodzielnie witaminę D, wystarczy 20 minut na słońcu i mieć wystawione około 20% powierzchni ciała, by pokryć 90 % zapotrzebowania na witaminę D. Jednak w okresie od października do kwietnia nie zachodzi ten proces, dlatego należy suplementować witaminę D.